De laatste 1,5 jaar ontvangen we regelmatig vragen over- en meldingen van geblokkeerde websites of pagina’s van websites. Daarom delen we hier een uitleg over indexeren door zoekmachines en het voorkomen daarvan.

Indexeren

Als je een website (wordpress of anders) creëert of laat creëren staat deze bijna altijd standaard op ‘indexeren’. Dat wil zeggen dat je de robot van zoekmachines toestemming geeft om jouw site of een pagina van een site te lezen en te indexeren, dus een rangorde toe te kennen en op te slaan in hun index (een soort archief).

Als je inhoud hebt waarvan je niet wilt dat de zoekmachine deze leest (indexering) dien je dat aan te geven. Dat kan voor de gehele website of elke pagina apart.

Redenen op indexering te blokkeren

  • De website of pagina betreft een digitale les en is alleen toegankelijk voor mensen die jij toegang gegeven hebt.
  • Een website of pagina zit nog in de creatie-fase en tot deze klaar is wil je niet dat deze gevonden en gelezen wordt.
  • De website of pagina bevat informatie die door de censuur afdeling van een zoekmachine zoals Google of een mediabedrijf als Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, Pinterest, YouTube en dergelijke afgekeurd wordt. Daarover hieronder meer.

Gevoelige content

Gevoelige content is er altijd geweest. Denk aan ‘inhoud voor volwassenen’ of heftige oorlogsbeelden. De laatste jaren hebben nagenoeg alle sociale media bedrijven hun beleid ten aanzien van wat toegestaan of niet toegestaan is aanzienlijk uitgebreid. Daarbij hebben ze ervoor gekozen om de meest verspreide maatschappelijke mening als maatstaf te nemen. Alles wat daar niet aan voldoet krijg minpunten. Daarnaast kent bijna elk sociale media bedrijf tegenwoordig een rapporteer systeem, dat wil zeggen dat een lezer jouw pagina of website kan rapporteren als onwenselijk naar hun normen. De invloed van het totaal aan minpunten op jouw vindbaarheid hangt voornamelijk af van:

  • Het totale aantal toegekende minpunten.
  • Hoeveel mensen jouw informatie als onwenselijk rapporteren.
  • Hoe vaak je bericht gelezen is.
  • Of je op de lijst staat van bekende mensen of niet.

Als je een pagina op je website of op Facebook hebt staan, welke in hun ogen afgekeurd had moeten worden maar nauwelijks gelezen wordt en door niemand is gerapporteerd, kan het er jaren blijven staan.

Hoe voorkom je minpunten

  • Teksten en videos over te gevoelige onderwerpen vermijden.
  • Blokkeer een website of pagina met gevoelige inhoud middels ‘no indexing’ zoals dat heet. Daarmee geef je aan dat de zoekmachine deze pagina (of de hele site) niet mag indexeren. Dat wordt bijna altijd gehonoreerd. Raadpleeg hiervoor je web bouwer en ook een zoekmachine geeft je hiervoor aanwijzingen als je zoekt op ‘no indexing’.
  • Zet de gevoelige inhoud er niet op als tekst maar als grafisch bestand (een soort foto zoals een JPG of PNG maar dan met tekst). Bijan elke tekstverwerker of grafisch programma kan exporteren als grafisch (pixel) bestand. Kies daarbij een resolutie van minimaal 75 DPI of het formaat waarom het gezien wordt op een scherm. Voor een A4 is dat minimaal 2000 pixels hoog.
  • Schrijf alleen een eenvoudige onschuldige introductie op je pagina en verwijs dan naar een wachtwoord beveiligde PDF.
  • Schrijf alleen een onschuldige introductie op je blog of sociale media account (zoals Facebook etc) met een link naar de pagina op de website waar de gevoelige content staat die niet geïndexeerd wordt of er als foto staat.
  • Maak de pagina’s op je website die gevoelige content bevatten als no-indexing pagina’s en alleen leesbaar for bezoekers die eerst inloggen. Dat geeft ook de minste kans op rapportering.
  • Zoek niet teveel de publiciteit voor die pagina of zoek je eigen publiek, anders volgt alsnog rapportage.
  • Je kunt ervoor kiezen gevoelige content op een andere website te publiceren, liefst bij andere providers, dan de site van je praktijk of centrum.

Wat gebeurt er bij teveel minpunten c.q. rapportage

Het volgende is een overzicht van de maatregelen zoals die zijn op het moment van schrijven. Elke paar maanden worden de restricties aangepast of uitgebreid. Het overzicht geeft je echter wel een goede indruk.

  • Google of een andere zoekmachine zorgt ervoor dat je slecht of zelfs niet meer voorkomt in de zoekresultaten. Dus hoe vaak iemand ook zoekt daar dat onderwerp, ze vinden je niet meer.
  • Social media bedrijven: deze maken een keuze uit de volgende restricties:
    – Je bericht wordt geblokkeerd, daar merk je niets van… alleen vinden anderen het niet meer
    – De likes worden verwijderd
    – Een email dat je een bericht of pagina moet verwijderen omdat je account anders geblokkeerd wordt
    – Tijdelijke blokkering (vaak eerst 14 dagen) van je account met verder gaande restricties bij herhaling.
    – Permanente blokkering van je account
  • Providers (van je website, je domein, je video) worden steeds vaker onder druk gezet om websites met niet wenselijke informatie te verwijderen.
  • Hou er bij het publiceren van gevoelige content rekening mee dat steeds meer betalingsproviders ervoor kiezen om personen of bedrijven die informatie publiceren die zij als niet wenselijk beschouwen, of waar een overheidsdienst een klacht over ingediend heeft, de betalingsmogelijkheden van je webwinkel of de bankrekening van je praktijk te beëindigen. Dat recht hebben ze overigens natuurlijk.

Onderwerpen die snel worden geblokkeerd

  • Gezondheid. Zodra je iets schrijft (of suggereert) over een andere visie of oplossing voor een gezondheidsprobleem, welke niet aansluit bij de visie van het ministerie of het W.H.O.
  • Politiek: als je politieke voorkeur teveel rechts van het midden ligt (alleen als je daarover publiceert natuurlijk).
  • Als een tekst voorlichtend van aard is en lezers de indruk zou kunnen geven dat er een oplossing voor een situatie is, die afwijkt van de oplossing die door een overheid, overheidsorgaan of privé organisatie als de WHO of WEF wordt gepromoot of geadviseerd.
  • Website of pagina bevat teveel links naar namen van websites, organisaties of personen die onder bovenstaande richtlijnen vallen.

Vergelijkbare berichten